Kirjottelen nyt tänne sitten reissu kuulumiset kun en aikasemmin ole ehtinyt. Niin siinä se viikonloppu meni, meillä oli tosi mukava reissuHymy. Perjantaina tosiaan lähdettiin ajelemaan Helsinkiin enne 5 aamulla, ei paljoa ollut muuta liikennettä siihen aikaan, rekkoja vain. Helsingissä oltiin jo hyvissä ajoin eli puol 10 jälkeen, vaikka meinattiin ajaa ensin väärin mutta onneks meillä oli gps niin se ohjas meidät perille. Jätettiin auto satamaan parkkiin ja sit vaan odottelemaan että laiva saapuu satamaan, entiset matkustajat pihalle ja sitten oli meidän vuoro. Siinä vaiheessa kun päästiin laivaan mua alko vähän jännittää, en kuitenkaan sanonut Kullalle mitään vaan ajattelin et antaa olla. EI mua yleensä jännitä tollaset tilanteet mutta se vaan nyt kävi niiin. Tuntu ikuisuudelta se matka, kun oltiin herätty jo niin aikasin. Selvittiin onneks Tallinnan ihan ehjinä ja väsyneinä, sillä jäi molemmilla unet aika vähille. Kello 14 oltiiin Tallinnassa, meinattiin et otetaan taksi sinne hotellille, sitten kuitenkin päätettiin mennä kävellen kun oli lyhyt matka. Nooh, ois se taksin ottaminen sittenkin ollut parempi vaihtoehto. Nimittäin, emme kumpikaan olleet aikaisemmin käyneet Tallinnassa ja olimme ihan ummikkoja, oli meillä sentään kartta. Suunnistimme kartan avullla kohdepaikkaan, mutta olimmekin aivan väärässä suunnassa, olimme kävelleet matkatavaroidemme kanssa sateessa ja loskassa lähes kilometrin väärään suuntaan. Olin ihan läpimärkä ja turhautunut, epätoivo iski ja olin valmis lähtemään ensimmäisellä laivalla takasin suomeen...Melkein itku meinas tulla. Onneksi tiesimme kuitenkin missä satama oli ja kävelimme sinne takasin jotta olisimme voineet ottaa taksin joka olisi vienyt meidät hotelliin. Kun pääsimme satamaan, huomasimme ison kyltin jonkin matkan päässä jossa luki hotelimme nimi,jeeeHymy. Ei oltukaan ihan hakoteillä, emme sitten kuitenkaan ottaneet taksia vaan kävelimme hotellille päin. Tosin reittivalinta oli väärä, sohjoa,märkää,vettä ja missään ei ollut suojateitä. Yli vain siitä mistä pääsi. Selvisimme hotellille kuitenkin märkinä mutta tyytyväisinä.

Hotelli oli tosi mukava ja mielestäni ihan viihtyisä. Huone ei kovin iso ollut mutta kyllä se ihan riittävä oli. Ei meillä kuitenkaan ollut tarkoitus hotellissa viettää aikaamme. Hetken hengähdystauon jälkeen lähdimme kaupungille katselemaan paikkoja. Ei voi muuta sanoa kun että on se Tallinna ihan erilainen paikka kuin suomi, tai edes kotikaupunkini, tuli mieleen lähinnä Helsinki. Ratikoita, ihmisiä,kauppoja, valoja, autoja ja ääniä joka paikassa. Taksit ajoivat töötti pohjassa koko ajan ja ihmiset kävelivät punaisia päin..Kävimme parissa kaupassa katselemassa ja kiertelemässä.

Yksi asia minua hämäsi koko reissun ajan ja se oli raha. Kun eihän virossa ole euroja ja kun siellä tietenkin kaikki hinnat olivet kruunuina. Niin tuntui että kaikki maksaa tosi paljon, esim jos kyltissä oli että 399 EEK, niin heti automaattisesti ajatteli että 399 euroa vaikka eihän tuo summa ole euroiksi muutettuna kuin n. 30 euroa. Aina kun jotain ostin piti heti muuttaa se määrä euroiksi. Toinen asia jonka huomasin oli se että tallinnassa kaikki oli halvempaa..hämmästyin kun kävimme kahvilla ja yksi kahvikupillinen maksoi vain 0,70snt, en ollu uskoa sitä todeksi. Ruuatkin saimme 3-4 eurolla, ja kuitenkin siinä oli mukanan leipä,juoma ja salaatti. Tuntui ihan  uskomattomalta että miten se voi niin paljon erota kotimaan hinnoista.

Perjantai meni nopeasti, ja kyllä illalla väsytti hyvin pitkän päivän jälkeen. Lauantaina meillä oli sitten huoneen luovutus, joka olisi olllut jo kello 12. Kävimme kuitenkin kysymässä josko voisimme olla muutaman tunnin ylimääräistä huoneessa jotta ei tarvitsisi kaikkia tavaroita raahata mukana kun laivakin lähti takaisin vasta kello 18 illalla. Meidän onneksemme huoneeseen ei ollut tulossa ketään ja saimme olla vielä pari ylimääräistä tuntiaHymy Lauantain meni aika pitkälti keskustassa palloillessa ja ihmetellessä.  Satamaan lähdimme jo ajoissa, sillä en halunnut olla yhtään minuuttiakaan myöhässä. Veimme tavarat sataman säilytykseen ja menimme vielä satamassa olleisiin kauppoihin. Rakas löysi tai "pakko-osti"Nauru itselleen hupparin ja housut..Mummo niiitä niin kaupusteli että olihan se ostettava Hymy. Pakko oli vielä satamassa ne kuuluisat yhdet juoda ja kun vielä oli niin halpaakin..0,5 siideri maksoi 2.5€,ei pahaHymy

Lauantai-sunnuntai väliseksi yöksi jäimme Helsinkiin miehekkeen siskon luo, olimme ihan väsyneitä reissusta ja oli niin parasta vain päästä nukkumaan. Sunnuntaina meillä oli ohjelmassa käydä kummieni luona Espoossa, jonne myös pikkusiskoni ja hänen miehensä tulivat. Saimme hyvää ruokaa ja täytekakkua..Vaihdoimme kuulumiset ja lähdimme jatkamaan matkaa kohti Joensuuta.

Matka Joensuuhun tuntui oikeesti ikuisuudelta, aina vain katsoi että vielä noin monta kilometriä..vaikka tuntui että ajoi vain koko ajan niin silti se matka ei loppunut ikinä. Tunti tuntui ainakin kahdelta tunnilta ja kilometri ainakin kahdelta. Rakas ajoi koko matkan ja itselläni oli hieman paha olo..olisin voinut ajaa mutta ajattelin että parempi kaikille jos en hyppää rattiin. Selvisimme kuitenkin vihdoin ja viimein sunnuntaina 23 jälkeen Joensuuhun. Ei sitä paljoa jaksanut kuin tavarat kantaa sisälle ja käydä nukkumaan samantie. Olihan mulla maanantaina kuitenkin koulupäivä...

Reissu oli kaikinpuolin oikein mukava ja lähtisin milloin vain uudestaan. Tosin se toinen kerta saattaa tulla jo pian sillä saimme uuden ilmaisen bonusmatkankin jo neljälle henkilölleNauru Mukaan lähtijöitä,vielä ois kaks paikkaa vapaana???NauruSilmänisku